Niet alleen Coca-Cola is een merk, ook ú bent een merk. Het is even wennen, maar zo is het wel. Althans, dat is het idee achter personal branding, hetgeen staat voor ‘de manier waarop we onszelf marketen in de buitenwereld’.
Maar dat doe ik helemaal niet, verzucht u misschien terwijl u dit leest. Ik leef gewoon mijn leven. Ik doe niet aan marketing. En ik ben al helemaal geen merk.
Tom Scholte, personal branding-trainer en co-auteur van het boek Personal brand.nl, is het in zekere zin met u eens. ‘Een merk, dat ben je niet, dat word je door anderen gevónden,’ zegt hij. Daarmee geeft Scholte meteen de essentie van personal branding aan: het gaat om wat anderen van u vinden. Kortom, of u het nou leuk vindt of niet: ook u bent een merk – alleen al omdat anderen nu eenmaal een mening over u hebben.
Er zijn voorbeelden te over van mensen die uitstekend erin geslaagd zijn om anderen positief over hen te doen denken. Barack Obama is momenteel misschien wel het sterkste merk ter wereld (hoop, inspiratie); topgolfer Tiger Woods (familiewaarden, natuurtalent) was dat op sportgebied totdat de verhalen over zijn minnaressen naar buiten kwamen.