Ontwikkeling
Het is een enorme ontwikkelingsmijlpaal voor een kind: wanneer het beseft dat alle mensen een eigen gedachte- en gevoelswereld hebben, die bovendien per persoon verschilt. ‘Theory of mind’ heet dit vermogen om je in anderen te verplaatsen. Ouders kunnen de ontwikkeling ervan stimuleren, stelt ontwikkelingspsychologe Gabriela Pavarini van de universiteit van Cambridge. Ze analyseerde tachtig onderzoeken uit de afgelopen dertig jaar en stelde deze tips samen:
Training Positief opvoeden voor puberouders
- Positief contact maken met je kind
- Omgaan met je eigen emoties én die van je kind
- Afspraken maken en grenzen stellen
79,-
1 Behandel uw kind als iemand met eigen verlangens en behoeftes – ook al kan hij die alleen nog uiten door te huilen. Het is fijn voor een kind om te merken dat zijn wensen worden opgemerkt.
2 Vraag specifiek naar de gevoelens van je kind. Vraag niet ‘Hoe was je dag?’ maar liever ‘Is er vandaag iets leuks/stoms gebeurd op school?’, en ‘Waarom denk je dat jij (of je vriendje) niet zo blij was?’ Zo leert je kind verbanden leggen tussen gevoelens, gedrag, en gevolgen. Misdragingen lenen zich daar bij uitstek voor.
3 Houd uw eigen emoties niet verborgen voor uw kind; het mag best zien dat u ontroerd, verrast of geschrokken bent. Benoem die gevoelens ook. Probeer wel de hoeveelheid negatieve gevoelens die u toont te beperken.
Parental Practices and
Theory of Mind Development, Journal of Child and Family Studies, nog te verschijnen