Durf te worden wie je wilt zijn. Stap uit die comfortzone, volg je intuïtie, doe het nu. Dat was de boodschap van Lynne Rosen, een New Yorkse ‘personal life coach’ en consultant. Ze had een YouTube-kanaal met motivatiefilmpjes en verzorgde eens per maand samen met haar partner John Littig – ook coach – een radioshow: The pursuit of happiness. Regelmatig terugkerende quote daarin: ‘Probeer elke dag iets te doen wat je eng vindt.’
Zomer 2013 deed het coach-koppel iets wat het waarschijnlijk zelf ontzettend eng vond. Ze pleegden samen suïcide. Volgens de achtergelaten briefjes omdat Rosen het leven niet meer verdroeg, en Littig haar lijden niet meer kon aanzien. Kennelijk had hun geloof in de kracht van positief denken ze verlaten.
Een treurig verhaal, dat de afgelopen jaren geregeld werd aangehaald in artikelen die waarschuwden voor zelfhulpgoeroes en zelfhulphypes. Er lopen te veel instabiele types rond in de branche, is de teneur van deze stukken. En er worden te veel onbewezen of zelfs ronduit ondeugdelijke technieken uitgevent. Een verwijt dat door meerdere onderzoeksuitkomsten wordt ondersteund.
Toch is de zelfhulpboekenbranche nog altijd een bloeiende business. In Amerika haalt die zo’n 600 miljoen dollar per jaar binnen. Europese cijfers zijn er