Misschien komen er gedachten op als: waarom een televisie? Had hij die bon niet verstandiger kunnen besteden? Uit een serie experimenten aan Harvard Business School onder ruim 4000 mensen kwam naar voren dat we veel kritischer oordelen over hoe mensen met een lager inkomen hun geld besteden.
De aankoop van bijvoorbeeld een televisie, sportspullen of huisdier(benodigdheden) beoordelen we voor mensen met een hoog inkomen als noodzakelijk, terwijl we die aankopen bij mensen met een laag inkomen als overbodige luxe zien.
Dat gaat vrij ver: bij het kopen van een huis beoordelen proefpersonen zelfs kenmerken als een veilige buurt en de nabijheid van een ziekenhuis als minder noodzakelijk voor een gezin met een lager inkomen.
Dat komt omdat we onbewust het idee hebben dat armere mensen minder nodig hebben, stellen de onderzoekers – en dat is een gedachte om alert op te zijn. Want daardoor denken we bijvoorbeeld bij hulp aan armere gezinnen eerder aan basisbehoeften als voedsel, terwijl ze ook producten nodig kunnen hebben die niet direct een eerste levensbehoefte zijn, zoals een computer of een telefoon.