Het aantal vrouwen in programma’s op NPO 1, 2 en 3 is de afgelopen vijf jaar gedaald – en dat terwijl de publieke omroep zich in 2010 openlijk verplichtte om juist méér vrouwen voor de camera’s te halen. Vooral bij de vier grote dagelijkse talkshows delven vrouwelijke experts het onderspit, bleek begin juli uit een inventarisatie voor NRC Handelsblad: vorig seizoen waren er (vaste tafeldames en -heren niet meegerekend) tegenover 850 mannelijke hoofdgasten slechts 500 vrouwelijke.
Het lijkt erop dat vrouwen meer moeite hebben om hun kwaliteiten onder de aandacht te brengen. Wat is daarvan de oorzaak?
Dominant gedrag
Een paar jaar terug zocht ik als televisieredacteur gasten voor studiogesprekken. Ik was erop gebrand het aantal vrouwen in beeld flink omhoog te krijgen. Al snel ontdekte ik dat vrouwelijke experts wel te vinden waren, maar dat ze vaak niet wilden. Ook al had een hoogleraar een duimendik proefschrift geschreven over het klonen van varkensorganen voor donortransplantatie – erover praten op televisie, daar ‘voelde ze zich niet prettig bij’.
Toegegeven, de huidige talkshowcultuur is nogal macho en snel. Verwacht wordt dat gasten in een paar minuten en in scherpe teksten hun verhaal doen, het liefst zonder hapering. Dat