Dat blijkt uit het promotieonderzoek van de Chinese organisatiepsycholoog Danyang Du aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hoogleraar Arnold Bakker, promotor in dit onderzoek, werkte intensief met haar samen.
Vind een betrouwbare coach via Coachfinder
Coaching is een belangrijke stap in zelfontwikkeling. Maar de juiste coach vinden blijkt nog niet zo eenvoudig. Coachfinder helpt je in je zoektocht naar een coach die bij je past.
Vind je ideale coachMaak je werk belangrijk als je het moeilijk hebt, zeggen jullie?
Bakker: ‘Dat klopt. Mensen die hun werk van belang vinden, kunnen in moeilijke tijden op hun werkplek juist weer even tot bloei komen. Ze piekeren minder, nemen makkelijker afstand van hun verdriet en functioneren beter dan mensen die werk niet zo belangrijk vinden. Deze mensen zijn evengoed ondersteboven van hun pijn, maar het lukt ze makkelijker die sores even van zich af te zetten.’
Helpt dat ook bij de verwerking?
‘Ik denk het niet; je “vlucht” toch tijdelijk in iets anders. Terwijl het doorvoelen van je emoties essentieel is voor het verwerkingsproces. Maar: je bent natuurlijk niet de hele dag aan het werk. Er zijn genoeg momenten, thuis, waarop je ruimte kunt creëren voor die verwerking. Kun je je op je werk weer afsluiten voor al die emoties en goed presteren, dan geeft dat je ook weer de kracht om thuis goed om te gaan met je verlies.’
Hoe werkt die positieve invloed door van werk naar privé?
‘Als je in je baan weer even kunt floreren, dan groeit je zelfvertrouwen. Oók in moeilijke tijden, blijkt uit ons onderzoek. En we weten uit eerdere studies dat er dan vaak een spillover effect plaatsvindt: niet alleen op je werk, maar ook in andere situaties ga je je zekerder voelen. Dat zou je dus weer kunnen helpen bij de gesprekken met je kinderen, rouwende familieleden, je ex of de mediator.’
En als je je werk nou niet zo belangrijk vindt…?
‘Maak je werk dan betekenisvoller. Dat kan in elke baan. Een goed uitgangspunt: zorg dat je je sterke kanten kunt inzetten. Is dat humor, zorg dan dat je kunt lachen met je klanten, patiënten, leerlingen of opdrachtgevers. Is dat zorgzaamheid, maak dan ruimte om anderen in de watten te leggen. Zo ontstaat er meer contact, en daarmee meer betekenis.’