‘…En dan volgt nu een keuzemenu. Heeft u vragen over een van onze producten? Toets 1. Heeft u vragen over een betaling? Toets 2. Heeft u vragen over de verzending? Toets 3…’ Ik heb helemaal geen vraag, maar mijn klacht – een verkeerd kledingstuk ontvangen; geen smokingjasje maar een zeegroen badpak met voorgevormde puntcups – heeft geen aparte toets. Dan maar de keuze voor een medewerker.
‘Er zijn nog vier wachtenden voor u…’ Er barst een instrumentale synthesizerversie van La Bamba los in mijn oor.
Tegen de tijd dat Vera-wat-kan-ik-voor-u-doen opneemt, staan de vlekken in mijn nek: ik heb wel wat beters te doen dan hun fout oplossen! Geduld hebben – in de definitie van de Amerikaanse psycholoog Sarah Schnitker ‘kalm blijven bij frustratie of in nood’ – is niet alleen voor mij een opgave. Dat blijkt uit een poll op psychologiemagazine.nl die door bijna vierhonderd lezers werd ingevuld.
De meesten van hen hebben vooral moeite met wat Schnitker interpersoonlijk geduld noemt: kalm blijven in de omgang met irritant gedrag van andere mensen, zoals moeilijke collega’s of lastige kinderen. Wat de meeste ongedurigheid oproept: als anderen te lang doorpraten zonder een punt te maken (66%), traag zijn (58%) of klagen (42%).