Die conclusie valt te trekken uit een hele reeks recente onderzoeken. Mind-minded gedrag van ouders noemen onderzoekers dat. Enkele bevindingen:
Training Positief opvoeden voor puberouders
- Positief contact maken met je kind
- Omgaan met je eigen emoties én die van je kind
- Afspraken maken en grenzen stellen
79,-
1 Kinderen van mind-minded ouders kunnen zich beter verplaatsen in wat er in anderen omgaat. Ook zijn ze veiliger gehecht aan hun ouders, wat wil zeggen dat ze een stabiele vertrouwensrelatie hebben. Daardoor begeven ze zich met meer vertrouwen in nieuwe situaties.
2 Baby’s van 8 maanden met een mind-minded moeder zijn later beter in lezen en rekenen. Hoe meer mind-minded de kersverse moeder was, hoe vaardiger het kind als bijna 11-jarige. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder tweehonderd moeder-kind-duo’s. Het positieve verband gold vooral voor kinderen uit lagere sociaal-economische milieus. De onderzoekers vermoeden dat het expliciet benoemen van gedachten en gevoelens extra stimulerend werkt voor de ‘taligheid’ van zulke kinderen.
3 Soms zitten ouders er helemaal naast en benoemen ze gedrag of gevoelens die op dat moment helemaal niet spelen bij de baby. Ze zeggen ‘Je hebt honger hè?’, terwijl de baby gewoon lekker met zijn drinkbeker zit te timmeren. Of: ‘O, die vind je eng’ als het kind juist geboeid naar een pop staart. ‘Non-attuned’ noemen de onderzoekers dat: niet-afgestemd.
Natuurlijk zit geen enkele ouder altijd precies goed als het gaat om wat zijn of haar kind denkt of voelt. Maar de ene ouder blijkt wel veel meer geneigd dan de ander om na te denken over wat er in het hoofd van zo’n kleintje omgaat. En hoe gemotiveerder ouders zijn om hun kind echt te zien zoals het is, des te beter ze doorgaans zijn in mind-minded gedrag. En dat heeft voor hun kind veel positieve gevolgen.
Training Ontspannen opvoeden
- Ontdek hoe je als ouder positief en relaxed blijft
- Omgaan met de emoties van je kind
- Voor ouders met kinderen in de basisschoolleeftijd
79,-
Bronnen o.a.: Mothers’ early mind-mindedness predicts educational attainment in socially and economically disadvantaged British children, Child Development, nog te verschijnen