In crisistijden dragen vrouwen vaker make-up. Dat doen ze om mannen te verleiden, was het heersende idee. Met een rijke man aan je zijde is de kans immers groter dat je je rekeningen kunt betalen. Nieuw Italiaans onderzoek suggereert echter dat dit ‘lipstick-effect’ ook dient om de eigen uitstraling op het werk te verbeteren.

Maar of dat lukt, hangt ervan af of je met mannen of vrouwen werkt: volgens een Schots onderzoek denken beide seksen nogal verschillend over gebruik van lipstick en mascara.


Vrouwen met make-up zijn…
Volgens mannen:

    • prestigieus
    • een natuurlijke leider

 

Volgens vrouwen:

  • dominant
  • manipulerend
  • dwingend

Onderzoeker Viktoria Mileva vermoedt dat er jaloezie in het spel is. Ze vroeg vrouwen waarom zij zo negatief denken over opgemaakte seksegenoten. Hun antwoord: zulke vrouwen worden aantrekkelijker gevonden door mannen en zijn losbandiger.

 

Sex differences in the perceived dominance and prestige of women with and without cosmetics, Perception, 2016
Strategically stunning: The professional motivations behind the lipstick effect, Psychological Science, 2016