De tijd is voorbij dat psychologen het alleenrecht hebben op onderzoek naar intelligentie. De psychometrische benadering om intelligentie als een iq-score weer te geven, is veel te beperkt en doet geen recht aan de complexiteit van intelligentie. Neurologen en genetici ontdekken steeds meer biologische factoren die ten grondslag liggen aan de diversiteit in menselijke capaciteiten en vaardigheden. Computerprogrammeurs creëren systemen die op verschillende manieren als intelligent zijn te beschouwen. Onderwijskundigen erkennen dat studenten duidelijk sterke en zwakke kanten hebben en ook managers zien dit bij de werknemers aan wie zij leiding geven.
Wat betekent intelligentie vandaag de dag? Dat is inmiddels een vraag die de psychologie overstijgt. Om een antwoord te kunnen geven, is ook biologische, fysiologische en mathematische kennis vereist. Het begrip intelligentie behoeft verbreding en ook moeten meer innovatieve tests worden ontwikkeld voor het meten van intelligentie.
De Amerikaanse psycholoog en neuroloog Howard Gardner (57), hoogleraar aan de prestigieuze Harvard-universiteit te Boston, zelf een niet onverdienstelijk musicus en begaafd auteur, ventileert deze mening in zijn nieuwste boek Intelligence Reframed. ‘Intelligenties,’ zo meent hij, ‘zijn biopsychologische vermogens om informatie te verwerken, die geactiveerd kunnen worden in een culturele setting om problemen op te lossen of producten te creë