GENERATIES / Wat vinden we er zelf van?
- 3991 woorden
- leestijd 20 minuten
De patatgeneratie, de BNN-generatie, de meerkeuze-generatie, de Generation Next, de weg-van-de-waanzinnige-werkelijkheid-generatie: elke maand lijkt er door de media weer een nieuwe generatie te worden uitgevonden. Meestal zijn deze etiketten bestemd voor de ‘jeugd van tegenwoordig’ en behelzen ze niet meer dan een vage leeftijdscategorie, die door middel van een oppervlakkig kenmerk over een kam wordt geschoren. Toch vinden deze benamingen bij de media gretig aftrek, en wordt er stevig gediscussieerd over de vraag of de huidige jongere nu ‘nix’ is of juist ‘niet-nix’, of dat ‘alles begint met nix’. Blijkbaar is het begrip generatie intuïtief aantrekkelijk. Hoe vaak bezigen we niet de uitdrukking ‘in míjn tijd…’, of dit nu betrekking heeft op de betere beleefdheidsnormen van voor de oorlog of over de tijd dat Beertje Collargol nog op de televisie was.
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.