Veel mensen laten een uitnodiging voor een presentatie of een pitch het liefst aan zich voorbijgaan. Te spannend. Maar dat is zonde, zegt Chris Anderson, de initiatiefnemer van de populaire TED-conferenties waar mensen uit de wetenschap en het bedrijfsleven hun interessante verhaal, idee of kennis delen. Het gesproken woord heeft meer impact dan het gedrukte woord, zegt Anderson – die desondanks toch een boek schreef over de kunst van presenteren. Dankzij internet kan zelfs een praatje dat in een achterafzaaltje wordt gehouden zomaar door miljoenen mensen over de hele wereld bekeken worden, schrijft hij in De TED-methode. Anderson vindt dan ook dat iedereen moet leren presenteren en pleit voor lessen presentatievaardigheden op alle scholen. Maar zo ver is het nog lang niet. Daarom alvast zeven tips, gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek.
1. Kopieer de meester
Goed leren presenteren begint met kijken naar goede voorbeelden. Bijvoorbeeld naar Steve Jobs (1955-2011), de Apple-CEO, die werd gezien als een van de meest inspirerende sprekers. Op YouTube circuleren nog duizenden video’s van zijn toespraken. Wat deed Jobs zo anders? Presentatiecoaches zochten jarenlang naar verklaringen, maar het eerste wetenschappelijke onderzoek naar het geheim van Jobs werd recent gedaan door Deense wetenschappers. Met computers analyseerden ze duizenden klanken en lettergrepen van zijn meest succesvolle presentaties: die bij de introductie van de iPhone 4 en van de iPad2.