Zelfs wanneer de baas niet direct zichtbaar is, zal zijn houding toch de stemming van zijn directe medewerkers beïnvloeden en dat zal een domino-effect oproepen binnen het emotionele klimaat van het bedrijf.
Goleman vereenvoudigt in dit boek het begrip emotionele intelligentie. Waar hij vroeger vijf domeinen onderscheidde, ziet hij er nu vier: zelfinzicht, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiemanagement. Centraal in zijn benadering staat het begrip ‘resonantie’. Een emotioneel intelligente leider bereikt resonantie en dat wil zeggen: hij laat zijn emotionele energie resoneren met die van zijn medewerkers. Hij weet precies de juiste snaar te raken, hij zorgt ervoor dat zijn mensen geïnspireerd zijn en dat ze zich gesterkt voelen in moeilijke tijden. Onder de hoede van zo’n leider voelen mensen zich op hun gemak. Ze hebben een emotionele band die hen helpt vol te houden. Zelfs in tijden van onzekerheid en veranderingen.
Goleman bespreekt zes stijlen van leidinggeven: visionair, begeleidend, gelijkwaardig, democratisch, tempo-aanjagend en autoritair. De beste leider hanteert niet één stijl, maar meerdere van de zes, afhankelijk van de situatie. ‘Je zou deze stijlen kunnen vergelijken met de golfclubs die een professionele golfer in zijn tas heet zitten’, schrijft hij. ‘In de loop van een wedstrijd kiest hij uit zijn tas de club die het beste bij een bepaalde slag past. Soms moet hij even over zijn keuze nadenken, maar meestal kiest hij automatisch.’
Het nieuwe leiderschap, Emotionele intelligentie voor managers, Daniel Goleman, Richard Boyatizis & Annie McKee, Amsterdam: Contact, isbn 90 254 9768 3 n € 22,50