Op je werk, het sportveld of thuis: het leven is vol situaties waarin goede communicatievaardigheden het verschil maken. De Amerikaanse bedrijfsadviseur Robert Bolton schreef er de klassieker People skills over, die na 36 jaar eindelijk in het Nederlands vertaald is. Vier basisprincipes volgens Bolton:
•Luister goed. Dat is lastiger dan je denkt – mensen blijken maar liefst 75 procent van de mondelinge informatie te negeren, misverstaan of vergeten. Die belabberde ontvangst krik je makkelijk op door een afleidende omgeving te vermijden en goed oogcontact te houden. Vraag niet te veel, maar probeer samen te vatten wat de ander zegt.
•Let op je eigen lichaamstaal. Bij een assertieve boodschap hoort een zelfverzekerde houding. Opnieuw: maak oogcontact. Spreek op kalme maar resolute toon, leun iets naar voren en neem een open houding aan – sla geen armen en benen over elkaar.
•Mijd een kritische toon. Daarmee blokkeer je een gesprek al snel: het ondergraaft het probleemoplossend vermogen van je gesprekspartner en vergroot de emotionele afstand.
•Plak geen etiketten. Zelfs al geef je iemand in gedachten een positief etiket; het belemmert je bij het echt leren kennen van de ander. Je ziet immers geen persoon meer, maar een type.