De vraag
Zit ik in een midlifecrisis?
Ik heb een leuke baan, maar doe al jaren hetzelfde. Als ik updates voorbij zie komen van oud-collega’s die iets heel anders zijn gaan doen of een leuke opleiding volgen, begint het weleens te knagen. Ik zou me best willen ontwikkelen, maar ik weet gewoon echt niet in welke richting. Zit ik in een midlifecrisis?

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Bij een midlifecrisis twijfel je aan veel zaken en ervaar je minder voldoening. Voor je gevoel moet er iets veranderen om weer meer plezier te kunnen ervaren.
Allereerst komt bij mij de vraag op: is dat bij jou het geval? Wil je je ontwikkelen vanuit een persoonlijke behoefte? Of denk je dat het ‘moet’? Als je blij bent met je huidige baan, mag je daar gewoon tevreden mee zijn, ook al lijkt dat tegenwoordig soms niet meer te mogen.
Als je werk je niet genoeg voldoening meer geeft, dan is het goed om te kijken of je iets kunt veranderen. Praat eens met je leidinggevende over interne mogelijkheden, zoals andere werkzaamheden, meer verantwoordelijkheid of een (aanvullende) opleiding.
Daarnaast kan het fijn zijn om ruimte te maken voor reflectie. Waar sta je in je leven? Waar kom je vandaan? Hoe heb je jouw keuzes tot nu toe gemaakt? Welke opgebouwde patronen of overtuigingen zitten je in de weg? Wat wil je nog? Vanuit die zelfkennis kun je makkelijker keuzes maken. Je kunt dit ook doen in een persoonlijk ontwikkelingstraject. Veel werkgevers bieden dit hun medewerkers aan.