De vraag
Stoppen met seks?
Vanaf het begin van onze, verder goede, relatie heeft mijn partner meer zin in seks dan ik. Sinds ik in de overgang ben, merk ik dat ik helemaal geen zin meer heb. Kan ik hem vertellen dat ik ermee wil ophouden? Het zou voor mij als een opluchting voelen.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Natuurlijk kun je hem dat vertellen. Afstand nemen van een levensgebied dat je duurzaam meer kost dan oplevert kan goede zelfzorg zijn.
Maar is het zo simpel? Een lange relatie is een complex bouwwerk waarin de onderdelen (seks, ouderschap, financiën, zorg voor elkaar enzovoort) niet losstaan maar allemaal op elkaar leunen. Het is geven en gunnen, maar ook zien waar je tekortkomt.
Een ingewikkelde, vaak onbewuste boekhouding. Je partner is misschien al heel lang verdrietig of tekortgedaan door het verschil in verlangen. Dat betekent niet dat jij iets fout deed, maar wel dat de mededeling waar je over nadenkt hem diep kan raken. Misschien niet eens zozeer om het verlies van seks samen.
Als seksuologen zien we voortdurend stellen met meer of minder mismatch in seks en emotie en verlangen. Verschillen die acceptabel blijven omdat er hoop op verbetering is. En een beetje inzet van twee kanten.
‘Ik wil niet meer’ geeft aan dat er geen hoop meer is en ook geen inzet. De opluchting die je zoekt, zul je alleen vinden als hij ook opgelucht is. Je mag willen en vinden wat je wilt, maar bedenk dat je ‘ik wil niet meer’ niet meer ongedaan kunt maken.