De vraag
Moet ik vertellen dat opa doodgaat?
Vorige maand is mijn moeder overleden. Nu blijkt mijn schoonvader ernstig ziek en we weten niet hoe lang hij nog te leven heeft. Mijn dochter (11) is nog erg verdrietig over oma. Moeten we haar (nu al) vertellen dat opa ook gaat overlijden?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Als je moeilijke dingen weghoudt bij je dochter, voelt ze waarschijnlijk wel dat er iets speelt, maar kan ze dat niet plaatsen. Dat geeft een onveilig gevoel. En wellicht hoort ze het tóch: via via, of als jij bijvoorbeeld aan de telefoon bent of het met je partner bespreekt. Dat is natuurlijk extra vervelend.
Bovendien: als het ineens hard zou gaan met je schoonvader, komt het overlijden koud op haar dak.
Deel het dus zeker nu al met haar. Leg het op een behapbare manier uit die past bij haar leeftijd. Je kunt zeggen dat je iets moet vertellen over opa, dat hij heel ziek is en dat de artsen niet precies weten hoe lang hij nog zal leven.
Geef aan dat jullie weten dat het heel veel is, net na het overlijden van oma, maar dat jullie eerlijk willen zijn en niks voor haar willen achterhouden. Geef de ruimte voor vragen en emoties. Deel ze samen.
Check de komende tijd regelmatig even hoe het met haar is en zoek samen naar een manier om tijd met opa door te brengen en zo toe te groeien naar het afscheidsmoment.
Verdriet is moeilijk, maar hoort bij het leven. Je kind leert hiervan hoe om te gaan met moeilijke dingen.