De vraag
Moet ik de vriendschap beëindigen?
Een vriend die ik al heel lang ken, bekende laatst dat hij meer voor me voelt dan vriendschap. Dat liet me niet helemaal onberoerd. Het probleem is: we hebben allebei een fijne relatie, die we niet op het spel willen zetten. Wat te doen? Kun je een opkomende verliefdheid onderdrukken? Of is het beter om de vriendschap te beëindigen? Ik wil hem niet kwijt als vriend, maar mijn relatie is belangrijker.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het gebeurt best vaak dat oude vrienden alsnog verliefd worden op elkaar. De Canadese psycholoog John Alan Lee noemt dat storge, vriendschappelijke liefde, in zijn boek over ‘de zes kleuren van de liefde’. Deze vorm van liefde is vooral gebaseerd op toewijding en gedeelde interesses, en minder op passie. Het kan ons allemaal overkomen, aldus Lee.
Maar bij jullie speelt nog een factor mee: de verboden vrucht. Die smaakt zo heerlijk zoet! De spanning van een verboden liefde is veel aantrekkelijker dan de spanningen tussen huisgenoten die ruziemaken over de juiste manier om de afwasmachine te vullen.
Het probleem met verboden vruchten is dat ze al snel minder goed gaan smaken als het verbod wordt opgeheven. Als jullie met elkaar doorgaan, bedoel ik, zal de eerste ruzie over de afwasmachine niet lang op zich laten wachten. Het is dus beter om je aan het verbod te houden. Jullie delen voortaan een geheimpje, zoals oude vrienden doen; niet over iets wat je hebt gedaan, maar over iets dat je hebt kunnen laten.