De vraag
Mijn kind legt de lat zo hoog
Mijn zoontje (5) is erg perfectionistisch. Als hij buiten de lijntjes kleurt, noemt hij zijn tekening al ‘verpest’ en verfrommelt die. Hij wordt ook erg boos als hij verliest met een spelletje of wedstrijdje. Hoe kan ik hem hiermee helpen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het is niet voor niets dat competitie, zoals bij sporten, pas wordt aangemoedigd vanaf een jaar of 7. Op jongere leeftijd is omgaan met mislukkingen nog heel lastig voor veel kinderen. Leren verliezen en perfectionisme loslaten kost tijd. Maar het hoort er ook gewoon bij.
Je kunt je zoontje helpen door zelf af en toe bewust foutjes te maken en te zeggen: ‘Oeps, dat ging niet zoals ik wilde, maar dat is niet erg. Ik probeer het gewoon opnieuw!’
Speel ook samen spelletjes waarbij winnen minder belangrijk is en leer hem dat het plezier in het samen spelen zit.
En als hij ontevreden is over wat hij kan, prijs dan zijn inspanningen of creativiteit, niet het eindresultaat. Zeg iets als: ‘Ik zie dat je echt je best hebt gedaan om binnen de lijntjes te kleuren. Wat een mooie kleuren heb je gekozen.’ Zo help je hem meer naar het proces te kijken in plaats van naar het resultaat.
Verwoord en erken ondertussen ook zijn emoties: ‘Oeh, je baalt ervan dat de tekening niet is gelukt zoals je wilde. Dat kan echt frustrerend zijn.’ Geef hem ruimte om zijn teleurstelling te uiten en laat hem weten dat het oké is om je zo te voelen.