Mijn collega wil altijd het laatste woord hebben
Beste mevrouw Spijkerman,
Binnen het team waar ik werk wordt er tijdens werkoverleggen altijd heftig gediscussieerd. Dit gaat er best fel aan toe. Ik krijg daarbij het gevoel dat sommigen soms graag hun eigen mening door willen drukken en niet geneigd zijn te luisteren naar anderen. Of zelfs die mening van anderen voortdurend onderuit halen.
Er is een collega bij die over alles graag controle wil uitoefenen. Overal het laatste woord in wil hebben en altijd zijn mening kenbaar wil maken. Ik krijg hierdoor het gevoel dat ik niet meer aan bod kom en dat mijn mening er niet meer toe doet – en dat ik een sta-in-de-weg-ben voor deze collega om zijn drijfveren uit te kunnen voeren.
Deze collega komt over bij mij als iemand met een enorme geldingsdrang. Ik ga soms mee in de discussie omdat ik me niet onder wil laten sneeuwen. Maar het verzand vaak in een negatieve sfeer en eindeloze discussies waar ik heel ongelukkig van wordt. Om die reden ga ik deze persoon ook uit de weg. Met als gevolg dat deze collega mij verwijt dat ik hem nergens over informeer. Maar als ik deze persoon wel informeer of betrek bij beslissingen ontstaat er weer een eindeloze discussie over hoe ik iets moet doen of over hoe ik iets (fout) heb gedaan.
Om ook mijn eigen inbreng te kunnen hebben, heb ik afgedwongen dat we een taakverdeling hebben, op deze manier kan ik zelf ook zonder eindeloos overleg en discussie gestalte geven aan taken die uitgevoerd moeten worden. Wat kan ik doen om eindeloze discussie te voorkomen, en mijn eigen wensen vorm te kunnen blijven geven (ik wil ook graag inbreng hebben in de wijze waarom we dingen doen)?
Vriendelijke groet,
Julia