De vraag
Kunnen we weer intiem worden?
Mijn vriendin en ik hebben veel meegemaakt en overwonnen. Het voelt samen heel vertrouwd, maar intimiteit vinden we moeilijk. We worden weleens apart van elkaar opgewonden, maar vinden het heel moeilijk om weer te beginnen. Hoe kunnen wij hieruit komen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Laat los dat zin nodig is om te gaan vrijen. Denk je dat mensen in seksueel ideale relaties altijd tegelijkertijd zin hebben? Nee, ze hebben geleerd op het proces te vertrouwen: als je eenmaal bezig bent, komt de opwinding vanzelf. Of die komt niet, en dan ga je wat anders doen zonder dat iemand zich afgewezen voelt.
Vragen of de ander soms zin heeft of elkaar suggestief aanraken in de hoop op een reactie werkt niet bij jullie. Overleg eens of je wat kunt experimenteren samen. Spreek bijvoorbeeld een codewoord af waarmee je aangeeft dat je openstaat voor intimiteit.
Oefen met een geplande sekstijd: eerst douchen, lekker bloot in bed en kijk maar waar het schip strandt. Wordt het knuffelen en niet meer, dan is dat goed. Wordt het seks: ook prima.
Durf het ook eens aan te geven als je individueel zin hebt en kijk of de ander kan helpen om tot een lekker orgasme te komen. Dat neemt de verwachting weg dat je beiden opgewonden moet zijn om te vrijen.
Zeker in het begin kan dit experimenteren gekunsteld en niet romantisch voelen. Dat is eigenlijk een goed teken: jullie leren iets nieuws dat nog niet in jullie emotionele repertoire zit.