De vraag
Ik heb nooit zin, hij wel. Wat nu?
Mijn partner en ik hebben het al 35 jaar goed. Een terugkerend punt van discussie is echter de seks. Kort gezegd: ik heb eigenlijk nooit zin, hij wel. Hij respecteert dat, en ik zou graag op andere manieren intimiteit beleven. Maar hoe? En kan dat voor mijn partner ook voldoende bevredigend zijn?

Het advies
De kortste route is: deze vraag, die respectvol geformuleerd is, bij je partner neerleggen, letterlijk zoals je hem aan mij stelt. Het zou mooi zijn als jullie in een toestand weten te komen waarin je samen gaat experimenteren met intimiteit en lichamelijkheid en wat prettig voelt.
Dat is niet iets van een paar keer, maar gaat idealiter over langere tijd en wordt meer een houding dan een proces met een antwoord. Daarom geef ik ook geen concrete oplossingen voor wát je kunt doen (‘ga strelen’).
Dit advies gaat over het hóé: denk afzonderlijk na en overleg samen over wat je zou willen doen of wat je wilt dat de ander doet. Dat zal voor de meeste mensen niet zo makkelijk zijn.
De vraag of alternatieven voor je partner ook bevredigend zijn, kan hij alleen beantwoorden. Dat zal ook afhangen van hoe leuk jullie het samen kunnen maken. En kun je het verdragen als hij aan zijn seksueel gedrag wil vasthouden?