De vraag
Ik gun mijn dochtertje familiefeestjes
In de familie van mijn vriend worden verjaardagen en feestdagen niet gevierd. Ze vinden dat ‘niet nodig’ en geven hun geld liever aan andere dingen uit dan aan cadeaus en feestjes. Ik heb me daar altijd bij neergelegd, maar nu we een dochter (2) hebben, vind ik het voor haar toch lastig dat ze niet op haar verjaardag komen. Hoe kan ik daarmee omgaan?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Je bent ooit al de goede weg ingeslagen door te accepteren dat de familieleden van je vriend hun eigen waarden hebben. Ik ben benieuwd hoe jij en je vriend tot nu toe samen nieuwe waarden hebben gemaakt op dat sociale gebied en welke aandacht jullie daaraan geven.
Nu blijkt dat jij als moeder toch jouw familiewaarden aan je dochter wil doorgeven. Je vult zelfs voor haar in dat het voor haar lastig is als je dat niet doet. Nou, zij weet nog niets van waarden en tradities en zal er geen probleem mee hebben  ̶  tenzij jij het aan haar voorstelt als een probleem.
Vraag jezelf in plaats daarvan af: wat vinden wij als ouders belangrijk? Maak samen nieuwe waarden voor jullie dochter, waarvan jullie beiden ook kunnen genieten. Bijvoorbeeld een gezinsuitje op haar verjaardag en daarnaast een feestje met haar leeftijdgenoten.
Maak samen ook nieuwe gezinsrituelen rondom andere feestdagen. Dat soort rituelen zijn verbindend en creëren samenhorigheid. Zo vervolg je constructief je reeds ingeslagen weg en ga je creatief om met de hobbels die je daarop nog zult tegenkomen.