De vraag
Hoe zorg ik ervoor dat ik mezelf niet verlies?
Mijn partner heeft een duidelijke mening en weet heel goed wat hij wil, terwijl ik dingen vaak van meerdere kanten bekijk en niet zo sterk voel voor het één of het ander. Dat resulteert erin dat ik nogal meegaand ben in onze relatie (ook in een vorige) en mijn eigen stem daarbij nog meer kwijtraak. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mezelf niet verlies in een relatie?

Het advies
Sta open voor elkaar, zonder oordeel
Je partner en jij hebben zo te horen verschillende manieren van communiceren. Waar je partner snel en resultaatgericht is, neem jij liever de tijd om eerst goed na te denken. Dat is een verschil dat ik vaak tegenkom bij de meer introverte mensen die ik begeleid.
Wat erg belangrijk is, is dat je dit verschil duidelijk gaat maken. Bespreek met je partner hoe je je voelt en vraag om begrip en ruimte. Zorg dat jullie allebei inspraak hebben en beslissingen delen. Geef rustig en eerlijk aan wat jij wilt en nodig hebt.
Denk ook na over wat voor jou belangrijk is en houd daar aan vast. Zeg ‘nee’ als iets niet goed voelt en laat je niet overhalen. Oefen tenslotte met het uiten van je mening in ‘veilige’ situaties, waardoor dit uiteindelijk ook in spannendere situaties gemakkelijker zal worden. In de kern komt het neer op openstaan voor elkaar en elkaar de ruimte geven, zonder te oordelen.
Karolien Koolhof
Coach en psycholoog in opleiding
In een maatschappij waar assertiviteit hoog in het vaandel staat, kan het moeilijk zijn om jezelf te laten zien en je stem te laten horen. Wil je tot de kern van jouw worsteling komen en praktisch aan de slag? Karolien kan je onder andere helpen bij: assertiviteit, burn-out, talentontwikkeling, keuzes maken, zelfvertrouwen, persoonlijk leiderschap.
Wil je direct aan de slag?