De vraag
Hoe stop ik het pesten?
Bij het bedrijf waar ik werk, word ik vanaf het begin door verschillende collega’s gepest. Ze trekken openlijk mijn deskundigheid in twijfel, vormen een blok tegen me en hebben zelfs buiten mijn weten om mijn rapportages in het systeem aangepast. Ik heb al meermalen geprobeerd met ze te praten, maar de sfeer blijft slecht. Is er nog een andere oplossing dan ontslag nemen? Ik wil ook niet meteen wegrennen als het even moeilijk wordt.

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Wat vervelend voor je. Pesten op de werkvloer is een serieus iets en kan ertoe leiden dat je aan jezelf gaat twijfelen en gezondheidsklachten krijgt.
Wat goed dat je zelf al met je collega’s gepraat hebt. Dat is inderdaad de eerste stap. Je geeft aan dat dat helaas niet het gewenste effect heeft gehad.
Het is belangrijk dat je jouw verhaal kunt delen. Zijn er collega’s die je vertrouwt en met wie je hierover kunt praten? Wellicht herkennen zij het gedrag en kunnen jullie er samen iets aan doen.
Meld het pestgedrag ook bij je leidinggevende, HR-manager of vertrouwenspersoon. Zij moeten zorgen voor een veilige werkomgeving en kunnen samen met jou kijken wat er gedaan kan worden.
Doet je werkgever niet genoeg om het pestgedrag op te lossen, kijk dan of er een klachtenreglement is of klop aan bij een bedrijfsarts of vakbond.
Hoe lastig ook, probeer niet aan jezelf te gaan twijfelen. Merk je dat je onzeker wordt of stressklachten hebt, praat dan met een psycholoog of coach om erger te voorkomen.