De vraag

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan

Beste Ulrike,
Wat kan ik doen met een medewerker die teveel telefoneert en e-mailt met partner?

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

 

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

Het advies

Beste Suzanne,
Een beetje merkwaardig gedrag wat je medewerkster vertoont, vindt je niet?
Alles op de werkvloer ter plekke doorspreken – ik zou in allereerste plaats zeer benieuwd zijn wat daar achter zit. Onzekerheid? Stress? Gepest worden? Een conflict met een collega? Roddelverslaving? Een zieke man thuis? Doorgeven van werkresultaten?

Maar dit is niet de eerste stap. Jij bent teamleider, dus jij staat voor de organisatie. Jij moet ander gedrag afdwingen (dus niet verzoeken om te stoppen…) – niet op persoonlijke titel maar als leidinggevende. Ga verhelderen met jouw eigen baas en met P&O wat eigenlijk het bedrijfsbeleid en de regels rondom dit gedrag zijn en welke stappen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Bespreek met hun welke weg jullie als bedrijf in dit geval inslaan.

Nodig de medewerkster dan uit voor een gesprek. Als al meerdere gesprekken geweest zijn, vraag dan je eigen leidinggevende/directie of P&O bij. Maak haar duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd wordt en wat de consequenties ervan zijn als zij dit wel blijft doen: dossier opbouwen, slechte beoordeling etc. Dus jullie stellen de regels en maken helder wat er gebeurt als zij zich niet aan de regels houdt. En uiteraard deze consequenties ook toepassen….

Vervolgens zou ik – ook in het gesprek – wel op zoek gaan naar de achtergronden. Als een probleem dit gedrag veroorzaakt kun je ook samen met de medewerkster kijken naar een oplossing. Bijvoorbeeld: als iemand gepest wordt en thuis gaat uithuilen dan stopt dat gedrag pas als jullie dat probleem aanpakken. Of als iemand erg onzeker is en bij een partner bevestiging zoekt, dan helpt coaching, mentoring of training. Let op, jij bent niet in alle gevallen verantwoordelijk voor de oplossing! Jij handelt vanuit bedrijfsbelang.

Maar als er geen goede reden is – dan blijft regels stellen en consequenties toepassen het meest belangrijk.
Succes!

Groeten van Ulrike

Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 20 april 2020

Lees ook deze artikelen

Hufter alarm
Artikel

Hufter alarm

Respectloos gedrag op de werkvloer wordt veel te vaak getolereerd, vindt professor Robert Sutton. Tijd om hufterige figuren op hun...
Creatiever en relaxter: dit doen bomen voor je brein
Branded content

Creatiever en relaxter: dit doen bomen voor je brein

Wandelen in de natuur werkt niet alleen stressverlagend, bomen zouden ook nog eens ontstekingsremmende stofjes uitscheiden. Over d...
Kan het autisme zijn?
Advies

Kan het autisme zijn?

Ik weet al mijn hele leven dat ik niet tegen veel prikkels kan en heb een manier gevonden om ermee om te gaan. De afgelopen jaren ...
Kan het autisme zijn?
Advies

Kan het autisme zijn?

Ik weet al mijn hele leven dat ik niet tegen veel prikkels kan en heb een manier gevonden om ermee om te gaan. De afgelopen jaren ...
Waar hoogsensitieve leiders in uitblinken
Kort

Waar hoogsensitieve leiders in uitblinken

Gevoeligheid voor de emoties van anderen en snelle overprikkeling zijn misschien geen eigenschappen die we direct met sterk leider...
De vijf paradoxen van leiderschap
Kort

De vijf paradoxen van leiderschap

Leidinggeven aan een team van professionals, is een paradoxale opgave. In haar boek Met ziel en zakelijkheid zet management-coach ...
Leidersschapsstijlen: van teddybeer tot emotioneel analfabeet
Artikel

Leidersschapsstijlen: van teddybeer tot emotioneel analfabeet

Een effectieve leider heeft veel weg van een teddybeer. Zijn of haar aanwezigheid werkt geruststellend en zorgt voor een gevoel va...
Secretaresse werkt liever voor een man
Artikel

Secretaresse werkt liever voor een man

Communicatie ‘Kun je je voorstellen dat je baas een vrouw is?’, vroeg de Duitse psycholoog Mechthild Cordes aan 96 sec...
De baas is nooit tevreden
Artikel

De baas is nooit tevreden

Functioneringsgesprekken, voortgangcontroles, feedback-sessies: hoe je het ook noemt, de meeste mensen krijgen er in hun werkend l...
De grenzen van efficiency
Kort

De grenzen van efficiency

'Hoe delen managers hun tijd in?', was de vraag die organisatieantropoloog Ida Isabelis zich stelde. Managers ervaren een bijzon...
7445