De vraag
Hoe krijg ik mijn jaloezie onder controle?
Mijn vriend en ik hebben een goede relatie, maar ik merk dat ik soms erg jaloers ben als hij met andere vrouwen praat. Bijvoorbeeld: we waren laatst een weekendje weg met onze vriendengroep en toen ik naar bed ging, bleef hij tot diep in de nacht doorpraten met twee vrouwen.
Ik kon niet slapen en heb bozig gereageerd toen hij eindelijk in bed kwam. Ik wil zo niet zijn. Hoe kan ik mijn jaloezie onder controle krijgen zonder onze relatie te beschadigen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Interessant dat je vraagt naar hoe je jaloezie te beperken zonder je relatie te beschadigen. Dat klinkt voorzichtig. Dat klinkt alsof je de gevoelens van je vriend belangrijker vindt dan jouw jaloezie. Dat is lief van je, maar als je zo voorzichtig blijft, zal je jaloezie niet verdwijnen.
Jaloezie komt voort uit een gebrek aan gesprek. Waarschijnlijk ben je bang dat je vriend je zal verlaten als je zijn gedrag met vrouwen ter sprake brengt. Maar is dat zo?
Mijn advies is: zeg dat je jaloers bent. Leg uit hoe dat komt, namelijk door zijn gesprekken met andere vrouwen. Misschien zegt je vriend dan wel: je hebt het goed gezien, ik voel me aangetrokken tot andere vrouwen. Dan weet je dat.
Maar de kans is veel groter dat hij zegt: je hoeft niet bang te zijn, ik ben niets van plan. Alleen als je, onvoorzichtig, opkomt voor jezelf, kan hij gaan begrijpen dat wat hij ziet als onschuldig gedrag voor jou heel anders aanvoelt.