De vraag
Hoe geniet ik van mijn kinderen?
Als vader van twee – geweldige – kinderen voel ik me vaak tekortschieten. Niet omdat ik te veel werk, maar omdat het me niet lukt om te genieten van ons gezinsleven. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat zo intensief kon zijn. Vrienden zeggen dat ik ‘gewoon leuke dingen met ze moet doen’ en dat ze ‘maar zo kort klein zijn’. Maar ik beleef er dus weinig plezier aan. Misschien krijg ik later spijt dat ik niet meer van mijn kinderen kon genieten.

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Allereerst: je doet helemaal niets verkeerd. We ervaren tegenwoordig vaak de druk van gelukkig moeten zijn. Je hebt een goede baan, een mooi gezin en fijne vrienden. Niks om over te klagen, maar waarom kun je dan niet volop genieten?
De realiteit is óók dat je veel ballen hoog te houden hebt en dat is gewoon heel pittig – zeker met kleine kinderen. Misschien kost dat je meer dan je beseft?
Stel je verwachtingen bij: het leven met die kleintjes hoeft niet altijd leuk te zijn. En jij bent geen slechte vader als je niet continu van ze geniet. Je doet het al goed als je (emotioneel) beschikbaar bent voor je kinderen en ook dat hoeft niet de hele dag. Wees er op momenten met je volle aandacht voor hen, zonder afleiding van werk of smartphone.
En maak daarnaast ook tijd voor jezelf. Tijd waarin je even geen ‘vader van’ bent. Dan lukt het je vast ook beter om er daarna weer voor je kinderen te zijn.