De vraag
Hij voelt mij niet goed aan
Ik ben hoogsensitief, maar mijn vriend is nuchter en totaal niet sensitief. Dat botst. Als hij bijvoorbeeld op een moment dat ik me niet zo fijn voel op stap gaat met vrienden, kan ik erg boos en verdrietig reageren.
Hij bedoelt alles hartstikke goed in de relatie, dat weet ik zeker. Maar ik mis enige gevoeligheid en inlevingsvermogen bij hem. En hoe kan ik minder boos reageren en doorschieten in mijn emoties?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
HSP’s raken soms teleurgesteld in hun relatie. Zij kunnen hun partner makkelijk lezen en tegemoetkomen, terwijl andersom de partner signalen niet altijd opmerkt. Jouw vriend is daardoor minder attent.
Mogelijk hebben jouw emotionele uitbarstingen te maken met je (onbewuste) frustratie daarover. Zoals in je voorbeeld, als je vriend weggaat terwijl jij hoopt dat hij aanvoelt dat je hem juist nodig hebt. Je bent dan wellicht zo gekwetst dat je heftiger reageert dan je wilt.
Realiseer je dat het feit dat een niet-hoogsensitieve partner minder accuraat subtiele signalen waarneemt, niet betekent dat zijn liefde minder sterk is. Zijn hersenen werken gewoon anders dan die van jou.
Om je heftige emoties te verminderen, helpt het als je ze beter leert begrijpen en erover communiceert. Schrijf eerst eens voor jezelf op waarover je soms gefrustreerd bent in je relatie.
Vertel je partner daarna wat voor jou goed werkt, en herhaal dat op het moment dat het zich voordoet. Je voelt je dan waarschijnlijk minder vaak onbegrepen, en zal daardoor ook minder snel doorschieten in je emoties.