De vraag
Hij is rechts, ik ben links
Ik maak me veel zorgen over de opkomst van extreemrechts, de polarisatie, het ontkennen van milieuproblemen, et cetera. Mijn vriend denkt tegengesteld. Samen lukt het ons wel om to agree to disagree. Maar ik schaam me als hij zo rechts praat bij mijn (linkse) vrienden. Is het beter uit elkaar te gaan vanwege onze verschillende politieke overtuigingen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
In het begin van een relatie matchen mensen vooral op attitude: het geheel aan meningen, opvattingen en voorkeuren die jullie persoonlijke antwoorden zijn op de vraag: hoe moet je leven?
Dus: op wie stem je? Hoe verdeel je de taken in huis? Wat is een goede opvoeding voor de kinderen? Daarna, als je langer samen bent, is de kans groter dat je bij elkaar blijft als je allebei jezelf kunt zijn terwijl je ook rekening houdt met elkaar.
Tot zover de theorie. Want in de praktijk blijkt dat attitudes snel veranderen. Sneller dan vroeger. De algoritmen achter sociale media creëren individuele waarheden die relaties uithollen tot een strijd om het gelijk. En die waarheden kunnen tussen jullie in komen te staan.
Probeer inderdaad om niet elkaars waarheid, maar jullie strijd om de waarheid als de vijand te zien. Geef die strijd liever helemaal op. Overtuig elkaar niet van je gelijk, maar focus op wat er goed gaat.
Jouw schaamte over zijn opvattingen kan voor je vriend aanleiding zijn om die opvattingen minder te ventileren als jullie onder jouw vrienden zijn – en misschien geldt omgekeerd hetzelfde? Als jullie op die manier rekening met elkaar houden zonder jezelf te verloochenen, kunnen jullie nog jaren mee.