De vraag
Gesloten kinderen
Mijn dochter (8) en zoon (11) zijn best gesloten en ik merk dat ik het lastig vind om met ze te praten over waar ze tegenaan lopen. Wat kan ik doen om ze makkelijker te laten vertellen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Kinderen kiezen zelf het moment waarop ze willen praten over lastige onderwerpen. Dat is vaak als jij iets anders doet, zoals strijken, werken of autorijden. Maar bijvoorbeeld ook als je ’s avonds nog even naast elkaar in bed ligt voor het slapengaan. Dat voelt veiliger dan bijvoorbeeld aan tafel, waar je elkaar direct in de ogen kijkt.
Op zo’n door je kind gekozen moment kun je laten zien dat je echt wilt luisteren door te stoppen met de strijk, of waar je dan ook mee bezig bent, en met aandacht te luisteren naar wat je kind vertelt. Toon daarbij respect en een zekere bescheidenheid, want dan zal het eerder tot een echt gesprek komen. Ga wel in op wat je kind vertelt.
Kijk je kind dus niet te intens aan. En: je kunt zelf beter op ooghoogte zijn met je kind, of zelfs wat lager dan dat. Dat nodigt veel meer uit tot een goed gesprek dan wanneer je hoog boven een kind uittorent.
Respecteer daarnaast dat kinderen dingen voor zichzelf houden, maar geef ze het gevoel dat ze alles wel bij je kwijt kunnen als ze dat willen. Dat doe je door interesse te tonen, maar niet te aan te dringen. Want dat laatste werkt eerder averechts.