De vraag
Bij elke snotneus in de stress
Ik ben continu bang dat mijn kinderen iets ergs zal overkomen. Sinds mijn zoontje (2) naar de spoedpost moest, zit de angst in mijn lijf. Zijn problemen zijn nu opgelost, maar bij elke snotneus of een rood vlekje schiet ik in de stress.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Wat je beschrijft lijkt op een vorm van hypochondrie, specifiek gericht op eigen kinderen. Die wordt vaak aangeduid als gezondheidsangst of ziekteangst.
Omdat het bezoek aan de spoedpost met je zoontje op zichzelf goed is afgelopen, is deze angst het best te begrijpen vanuit een eerdere ingrijpende gebeurtenis, niet zelden een onverwacht overlijden van een dierbare. Het probleem met je zoontje heeft de angst versterkt.
Deel je zorgen met je partner, een vriend(in) of familielid, omdat het uiten van je gevoelens op zichzelf al veel verlichting kan geven.
Het is daarnaast raadzaam je te informeren over veelvoorkomende en ongevaarlijke kinderziekten. Dat kan helpen om je angsten te relativeren, waardoor je beter kunt inschatten wanneer er echt iets ernstigs aan de hand is.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat het normaal is om je zorgen te maken over je kinderen. Maar als de angst je leven gaat beheersen en je zorgen niet meer alleen betrekking hebben op de gezondheid van je gezinsleden maar ook op andere zaken, dan is het verstandig om professionele ondersteuning van een therapeut te zoeken. Die kan je helpen om je angsten beter te beheersen en een meer ontspannen en vreugdevol ouderschap te ervaren.