De vraag
Bang voor zijn dood
Mijn partner heeft een beroerte gehad en is daar redelijk goed uitgekomen. Maar mijn vader is na een beroerte overleden. Ik ben nu voortdurend bang dat mijn partner opnieuw een CVA krijgt en zal sterven. Hoe kan ik omgaan met die angst?

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Allereerst is het denk ik goed om stil te staan bij je pijn. Wat erg voor je dat je vader is overleden, en wat naar dat je partner dat is overkomen. Als onze naasten iets ernstigs overkomt, dan vergeten we vaak dat wij hier zelf net zo goed slachtoffer van zijn. Het is dus vooral ook erg voor jou.
Dat dit leidt tot angst is veel normaler dan je misschien denkt. Je bent op een keiharde, directe manier geconfronteerd met de vergankelijkheid van het leven. Het lastige is dat je angst voor een deel gelijk heeft. Want het kán zomaar ineens afgelopen zijn, dat blijkt wel.
In plaats van dat je probeert om die angst te verminderen, wil ik je vragen of je bereid bent om de angst te koesteren, zoals je een krijsende baby troost. Die angst mag je namelijk hebben. Als de angst er mag zijn, voel je misschien ook de diepere reden waarom je bang bent: omdat je zo veel van je partner houdt.
De enige manier om je angst voor de dood te trotseren, is het leven voluit leven. Dus heb lief zolang het kan, en weet dat je angst een liefdevolle reminder is dat alles ooit voorbijgaat.