De vraag
Ik voel me altijd nerveus
Zo lang als ik me kan herinneren, voel ik me zenuwachtig en zelfbewust in sociale situaties. Zelfs als ik naar de supermarkt ga. Ik heb er met therapie en medicatie aan gewerkt, maar moet mezelf nog steeds over hobbels heen zeulen.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Wat jij hebt, noemen we een sociale angststoornis: in de kern is dat de vrees om door anderen beoordeeld of afgewezen te worden. Die angst kan overweldigend zijn en je behoorlijk beperken in het dagelijks leven.
Het klinkt alsof je al een lange weg hebt afgelegd. En je teleurstelling is begrijpelijk, omdat je inspanningen tot nu toe niet het gewenste resultaat opleverden.
Mijn advies is om cognitieve gedragstherapie te proberen. Daarbij leer je omgaan met sociale situaties en onderzoek je of de gevreesde uitkomsten echt zo waarschijnlijk zijn. Belangrijk is dat je je blijft blootstellen aan situaties die je angstig maken, omdat dat helpt om je comfortzone uit te breiden.
Begin met kleine, beheersbare stappen en werk langzaam naar grotere uitdagingen toe. Sociale angst begint vaak in de kindertijd, door negatieve ervaringen zoals pesten of vernedering. Therapieën zoals EMDR en Schematherapie kunnen helpen om deze onderliggende oorzaken aan te pakken.
Onthoud in elk geval dat het oké is om hulp te blijven zoeken. Het overwinnen van sociale angst kost moeite. Blijf geduldig met jezelf en vier elke vooruitgang, hoe klein ook. Gun jezelf de tijd om te groeien en te verbeteren.