De vraag

Wat is een goede balans tussen bescheidenheid en opvallen?

Hallo Irene,
Ik word steeds gepasseerd bij promoties omdat ik mij te bescheiden opstel. Ik vind al snel dat ik opschep als ik mijn baas op mijn kwaliteiten en goede resultaten wijs. Wat is nu de juiste balans tussen bescheidenheid en opvallen? Zijn er andere manieren om op te vallen, dan alleen te zeggen hoe goed je iets gedaan hebt?
Groeten van Trudy

Het advies

Beste Trudy,
Uit je vraag maak ik op dat je gepasseerd wordt bij promoties omdat je je te bescheiden opstelt. Dat moet vervelend zijn. Ik begrijp dat je het lastig vindt om je leidinggevende steeds weer te wijzen op je kwaliteiten en resultaten.

Misschien is het verstandig eens een gesprek aan te gaan met je leidinggevende waarin je aangeeft dat je al enige tijd graag promotie zou willen maken, maar dat je het gevoel hebt dat je steeds gepasseerd wordt door anderen. Het is immers heel goed mogelijk dat je leidinggevende niet weet wat je ambities zijn! Je kunt dan ook vragen wat er van je verwacht wordt om in aanmerking te komen voor een promotie.

Daarnaast is het van belang te laten zien wat je kunt. Probeer taken en opdrachten uit te voeren die zichtbaar zijn binnen de organisatie, en die centraal zijn voor het goed functioneren van de organisatie. Taken waarbij je een grote verantwoordelijkheid hebt en waarmee je goed kunt laten zien wat je capaciteiten en ambities zijn.

Goede prestaties op dergelijke taken maken meer indruk dan goede prestaties op taken die minder zichtbaar en minder essentieel zijn (ook al moeten ze wel gebeuren). Kortom: doe de dingen goed en doe de goede dingen!
Vriendelijke groet,
Irene de Pater

Plusabonnees konden vragen stellen aan arbeids- en organisatiepsycholoog Irene de Pater. Neem ook een kijkje op de personal webpage van Irene de Pater home.medewerker.uva.nl

 

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
25 april 2008 | Laatst gewijzigd op 14 maart 2020

Lees ook deze artikelen

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan
Advies

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan

Beste Ulrike, Wat kan ik doen met een medewerker die teveel telefoneert en e-mailt met partner? Ik ben teamleider. Ik merk dat dez...
Deze self-nudges maken het je makkelijk om gezond(er) te eten
Branded content

Deze self-nudges maken het je makkelijk om gezond(er) te eten

Kun je vaak de zoete verleiding niet weerstaan? Dan zijn ‘self-nudges’ voor jou misschien wel de truc om vaker voor gezond te ...
Ouders en volwassen kinderen: zo kom je dichter tot elkaar
Artikel

Ouders en volwassen kinderen: zo kom je dichter tot elkaar

Je moeder staat erop dat jullie eerste kerstdag komen eten, en heeft altijd kritiek op je outfit. En je vader zit altijd in een ho...
Ouders en volwassen kinderen: zo kom je dichter tot elkaar
Artikel

Ouders en volwassen kinderen: zo kom je dichter tot elkaar

Je moeder staat erop dat jullie eerste kerstdag komen eten, en heeft altijd kritiek op je outfit. En je vader zit altijd in een ho...
Lieve baas voorkomt burn-out
Kort

Lieve baas voorkomt burn-out

werk & loopbaan Vaak wordt gedacht dat de hoeveelheid werk de grote veroorzaker van burn-out is, maar volgens de Vlaamse onder...
Het introductieprogramma: een goed begin is het halve werk
Kort

Het introductieprogramma: een goed begin is het halve werk

Introductieprogramma's voor nieuwe werknemers verschillen enorm. In sommige IT-bedrijven kan de nieuwkomer al na een uur aan het w...
De lichaamstaal van de leider
Artikel

De lichaamstaal van de leider

De Amerikaanse verkiezingen gaan niet alleen over politieke denkbeelden. Minstens even belangrijk is de persoon van de presidentsk...
Wolven in grijze pakken
Artikel

Wolven in grijze pakken

Driekwart van het hogere management in bedrijven bestaat uit alfamannetjes: onvermoeibare leiderstypen die volledige onderwerping ...
Leidersschapsstijlen: van teddybeer tot emotioneel analfabeet
Artikel

Leidersschapsstijlen: van teddybeer tot emotioneel analfabeet

Een effectieve leider heeft veel weg van een teddybeer. Zijn of haar aanwezigheid werkt geruststellend en zorgt voor een gevoel va...
Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde beslissingen)
Kort

Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde beslissingen)

Managers overschatten zichzelf als leidinggevende. Ze hebben een positiever beeld van zichzelf dan hun medewerkers van hen hebben.
7683