Sinds februari op de markt: het lespakket Gelukskunde. In acht lessen krijgen middelbare scholieren onder andere meer inzicht in wat zelfvertrouwen geeft en stressbestendig maakt. Een van de auteurs en initiatiefnemers is Tjeu Seeverens, sectordirecteur op het Eijkhagencollege in Landgraaf.
Hoe kwam u op het idee?
Tjeu Seeverens: ‘Een aantal jaar terug dacht ik na over modules voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Net in die periode las ik een column van Ruud Hollander in Psychologie Magazine, waarin hij het vak gelukskunde opperde. Ik dacht: dat gaan we doen. Samen met een enthousiaste docent Levensbeschouwing hebben we het vak opgezet.’
Wat leren de leerlingen?
‘We hebben onze geluksbeleving voor veertig procent in de hand, de rest komt door erfelijkheid en omstandigheden. Bij gelukskunde leren kinderen vaardigheden om invloed uit te oefenen op die veertig procent. Zoals omgaan met conflicten, je ontspannen ondanks stress, of hoe je een goed moment kiest als je iemand iets belangrijks wilt vertellen.’
Wat vinden de leerlingen ervan?
‘Het is de populairste module op onze school. De leerlingen vinden het vooral prettig dat we stilstaan bij de dingen die hen bezighouden, en dat als er iets naars gebeurt, ze de ruimte
hebben om dat te uiten.’
Gelukskunde wordt al enkele jaren gedoceerd op het Eijkhagencollege, en is nu als lespakket uitgegeven bij Uitgeverij Malmberg, www.gelukskunde-malmberg.nl