Zondag 17 mei 2020

‘Hoe ziet jouw agenda eruit, komende week?’ Het is zondagavond – de start van ons wekelijkse logistieke legpuzzelritueel. Steven en ik leggen onze planningen naast elkaar. Zoë zit in de middenbouw en Quinten in de bovenbouw. Dat betekent dat ze op schooldagen op verschillende tijdstippen gebracht en gehaald moeten worden. Gelukkig heeft school het wel voor elkaar gekregen ze op de dezélfde dagen naar school te laten gaan. Quinten en Zoë zitten in de ‘X-groep’: ze mogen op maandag, donderdag en om de week ook op woensdag naar school.

Kun je goed plannen?
TEST
Doe de test »

Kun je goed plannen?

Schoolschema

We bladeren en bakkeleien: ‘Oké, dus als jij de maandag en dinsdag doet, dan neem ik de woensdagen wel voor mijn rekening. Hoe zit jij donderdag en vrijdag?’ En dan moeten we het lesgeven thuis nog plannen. De hectiek is nu al bijna niet te overzien. ‘Heb jij dinsdag tijd om Zoë les te geven?’, vraag ik. ‘Dan ga ik met Quinten aan de slag. En was deze woensdag nu een schooldag of niet?’ Ik blader door mijn e-mails om te kijken hoe dat hele schoolschema ook alweer in elkaar zat. ‘O nee, aankomende woensdag zijn ze vrij, dus moeten we lesgeven.’ Als laatste verdelen we de vrijdag.

Steven informeert of de groepsbegeleiding van Quinten op de woensdagmiddag intussen weer van start is gegaan. ‘Nee’, zeg ik, ‘ik heb net een mail gekregen dat ze deze maand de deuren nog gesloten houden. Als het goed is, beginnen ze 1 juni weer.’ Tot mijn schrik ontdek ik dat ik de zorgoppas voor deze week ook nog niet heb ingeschakeld. Regel ik morgen meteen.

Chaotische lappendeken

De huishoudelijke agenda vraagt ook meer aandacht dan gebruikelijk. Naast de gebruikelijke klusjes zoals de was, boodschappen, kookdiensten en de schoonmaak (essentieel met een zwarte labrador), hebben we een paar extra uitdagingen: de vaatwasser én de wasmachine zijn kapot. O ja – en die labrador. In de laatste gaatjes van onze planning verdelen we de uitlaatbeurten.

Steven tuurt naar zijn agenda. In deze chaotische lappendeken moet hij ook nog zijn werk zien in te plannen.

Maak je hoofd leeg: 5 oefeningen

Maak je hoofd leeg: 5 oefeningen

Ook het gevoel dat het levenstempo te hoog ligt? Met kleine aanpassingen creëer je al meer rust in ...

Lees verder

Tegen de tijd dat we klaar zijn, ontdekken we dat we een uur langer over onze wekelijkse puzzel hebben gedaan dan anders. Door de post-coronaregels met halve schoolweken, is ons regelwerk exponentieel toegenomen. Voldaan slaan we onze agenda’s dicht. Of nee, wacht even. Geschrokken werp ik er een nog een laatste blik in. ‘Donderdag is het Hemelvaartsdag en vrijdag is ook vrij’, fluister ik. We rechten onze schouders, onderdrukken een overspannen lachbui, en slaan opnieuw aan het plannen.